Sverige har länge varit en av de ledande nationerna i världen när det kommer till produktionen av lastbilar, och för det har vi framförallt två stycken företag att tacka: Scania och Volvo. Och även om båda dessa lastbilsjättar nu ägs av utländska företag så genererar de båda oerhörda mängder svenska jobb, och drar förstås in mycket pengar i skatt till den svenska staten. Lastbilar är en av våra riktigt stora exportvaror, även om det kanske inte är någonting man funderar över särskilt ofta.
Faktum är att den allra första svenska lastbilen tillverkades av Scania redan år 1897, bara sex år efter att världens första lastbil byggdes av den tyska biltillverkaren Daimler år 1891. Och sedan dess har Scania varit en av de världsledande tillverkarna av lastbilar, och nästan hela tiden haft sällskap på toppen av företaget Volvo – som förstås är mer känt bland oss vanliga bilister som en personbilstillverkare.
Scania
Scania är alltså den stora svenska lastbilsjätten som funnit med sedan uppfinnande av lastbilen i slutet av 1800-talet. Med över 40 000 anställda över hela världen är de ett av Sveriges största företag, som dock sedan några år tillbaka ägs av den tyska biltillverkaren Volkswagen. Den största delen av företagets svenska produktion är förlagd till Södertälje, som är en stad som faktiskt i mångt och mycket kännetecknas av sitt samröre med lastbilsföretaget. Väldigt många människor som bor och jobbar i Södertälje arbetar just inom Scania-koncernen, och det är även många som pendlar till Södertälje från Stockholm och andra närliggande städer för att göra det.
Volvo
Den andra stora svenska lastbilstillverkaren är som sagt Volvo, som ju även historiskt sett har varit en av Sveriges två störa tillverkare av personbilar – tillsammans med SAAB. Volvo som koncern är ungefär dubbelt så stort som Scania vad gäller antal anställda, men då får man förstås också betänka att Volvo även är känt för sin personbilstillverkning. Just den delen av verksamheten såldes för några år sedan till amerikanska Ford, och har sedan dess sålts vidare till ett kinesiskt företag. Som det ofta är med den typen av stora affärer och företagsförvärv så sker stora delar av verksamheten fortfarande i Sverige, så även Volvo bör fortfarande klassas som ett av våra stora exportföretag. Dessutom finns många av de över 80 000 anställda i Sverige.